søndag den 3. november 2013

Hjemmelavet medisterpølse.


På den ene side småklynker jeg i øjeblikket over, at timerne på ingen måde slår til. Arbejdet, den daglige logistik og de praktiske gøremål stjæler alle mine timer. Det er sjældent jeg får mig sat i sofaen før efter kl. 21.30. Alligevel får jeg kastet mig ud i en masse projekter, som stjæler yderlige timer, men tilfredsheden ved at gøre tingene selv, og at lave maden fra bunden er bare det hele værd. Så forleden kastede jeg mig ud i at lave hjemmelavet medisterpølse (for hvem ved egentlig, hvad der puttes i medisterpølserne rundt omkring i det Danske land).

Min medisterpølse scorede toppoint for smagen, den var stærk og kraftfuld. Desværre var den blevet lidt for tør, så næste gang må jeg tilsætte lidt ekstra bouillon. 

Opskriften var som følgende:

1 kg hakket svinekød
2 tsk. salt
Friskkværnet peber
Revet muskatnød
2 revet skalotteløg
hønsebouillon.

Alle ingredienser på nær bouillonen røres sammen til en fars. Bouillonen tilsættes lidt efter lidt, farsen skal ende med at blive meget lind. Den skal faktisk være mere lind, end som man lige regner med. Herefter kommes farsen på den rensede tarm ved hjælp af pølsehornet på min køkkenmaskine. Så er medisterpølsen klar til videre tilberedning.


Jeg hører til dem der steger min medisterpølse direkte på panden i smør. Jeg bryder mig ikke om at blanchere den først, men det kan man jo gøre som man vil.


Efter ovenstående beskrivelse af mangel på tid, så hører det med til "medisterpølsehistorien", at hele arbejdet blev udført i samarbejde med mine to børn. Børnene var meget opslugte af processen, og jeg tror, vi havde det, nogen vil kalder kvalitetstid, mens vi fumlede med fars og tarme.

3 kommentarer:

  1. Hjemmelavet medisterpølse smager bare så godt. Jeg bliver vist nødt til at finde en tarm-leverandør igen, så jeg kan få gang i produktionen igen. Mine børn vil også gerne prøve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er simpelthen også bare hyggeligt og sjovt, og ekstra hænder er altid godt.

      Slet
    2. De fleste kvikly har medistertarme i køledisken, ellers bestiller de gerne til dig.

      Slet