søndag den 10. november 2013

Benløse fugle på Mortensaften.

Her i huset har vi i år konkluderet, at Mortensaften ikke skulle fejres. Vi var ellers inviteret i byen, men efter en weekend med en døgnvagt til mig og fødselsdag i den anden ende af Jylland for resten af familien, besluttede vi at blive hjemme, så ungerne kunne komme tidligt i seng og være klar til en ny uge. Jeg mener, det er vores ansvar som forældre at beskytte vores børn mod for megen selskabelighed. Jeg ved ikke hvordan det er med andres børn, men vores børn har brug for at slappe af i weekenderne, ellers er helv....... løs i løbet af ugen, og det er ikke rart for hverken dem eller os.

Tilbage til Mortensaften. Fugl skulle der jo næsten på bordet, så jeg besluttede mig for at lave benløse fugle. For et par uger siden fik vi slagtet et par af vores Anguskøer, så nu er fryseren fyldt til randen med lækkert oksekød. 

Opskrift på benløse fugle.

Skiver af oksetykkam
Både af æbler
Både af løg
Persille
Bacon i skiver




Kødet krydres med salt og peber, herefter lægges løg, æble og persille på. Kødet rulles sammen, og et stykke bacon vikles omkring. Jeg tror, det er en god ide at sætte en kødnål gennem kødet, men det havde jeg ikke, så jeg satsede på at rullerne holdt faconen, og det gjorde de heldigvis.


Kødet brunes nu i smør i en stegegryde. Når kødet er godt brunet tilsættes væske, i dag brugte jeg rødvin og vand. Æblemost er også godt.
Kødet simrer nu i ca 40 minutter. Herefter tages kødet op og lægges i et ildfast fad, og den tilbageværende sky jævnes til sovs. Det er altid godt at tilsætte lidt fløde til sovsen. Sovsen hældes nu over kødet, og det hele stilles i ovnen til det er spisetid. Jeg har en super god skål med låg, den bruger jeg gerne til denne type retter, da den forhindrer, at kødet bliver tørt, hvis det ikke er helt dækket af sovs.

Til de benløse fugle fik vi en kartoffel/selleri pure og syltede rødbeder.


Og selvom maden ser brun og kedelig ud, så er den smækfuld af smag, saft og kraft. Det er rigtig god mad på den kolde tid af året.

Af egen avl har jeg brugt følgende: Æbler, løg, kød, selleri og rødbeder.
























1 kommentar:

  1. "Beskytte børnene mod overdreven seskabelighed" HØRT! som man sagde i gamle dage. Der foregår ofte alt for mange ting, så børnene hænger i gardinerne eller sover hele mandagen i skolen.
    Uhhm mums, de benløse fugel ser bare lækre ud .. hvorfor har vi ikke en lille ko i baghaven ;)

    SvarSlet