søndag den 19. maj 2013

Fetaost produktion.

Jeg er jo så heldig at have stort set ubegrænset adgang til komælk direkte fra koen, og længe har jeg ønsket at forsøge mig ud i osteproduktion. Nu fik  jeg endelig taget mig sammen, og første eksperiment skulle være fetaost. Selve processen er en langstrakt affære, som jeg ikke vil komme nærmere ind på her, men jeg kan varmt anbefale denne bog. Bogen fortæller grundigt om alle processerne, og den er let at gå til. Så hvis du har en lille mejerist i maven, så er det bare at springe ud i det, og mælk fra køledisken kan jo også sagtens bruges.

Fetaosten skal trække en uges tid i saltlage inden den er klar til at blive spist. Jeg var noget spændt på resultatet, og jeg må sige, at jeg blev positivt overrasket. Både konsistens og smag var som den købte feta, dog var den noget mere salt, og næste gang tror jeg, saltlagen  skal være knap så kraftig. Fetaen kan holde sig ca. en måned i køleskabet, men så lang tid tror jeg nu ikke det varer inden den er spist.


Et restprodukt fra osteproduktionen er jo vallen. Jeg valgte at bruge vallen som væske i henholdsvis en langtidshævet og en almindelig bolledej. Begge hold boller blev rigtig gode og saftige, så fremover tror jeg vallen skal bruges til brødbagningen. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar