fredag den 5. oktober 2012

Syltede pærer

Nede i haven har vi et gammelt pæretræ af sorten Grev Moltke, det er de kedeligste pærer at se på, men inde bag den tykke og uspiselige skal, findes der en skøn sød pære. I år er der mange pærer på træet, andre år er der  næsten ingen.
 
I mandags plukkede jeg en spandfuld pærer, som jeg syltede i dag.
 
Det er pærelet at sylte pærer, de skrælles, halveres og kernehus og blomst fjernes (til det plejer jeg at bruge en teske)
 

Herefter koges en lage af 1 dl eddike, 4 dl vand og 1 kilo sukker, et par vaniliestænger og lidt citronskal. Når lagen koger tilsættes pærerne, og de koger med indtil de er næsten møre. I dag tog jeg den lette løsning, og brugte en smule atamon. Pærene kan dog også sagtens henkoges hvis man ønsker det, så fyldes de ukogte pærer blot på glas, og den kogende lage hældes over, herefter henkoges glassene i vandbad i ovnen.

 

Jeg glæder mig allerede til at skulle smovse i syltede pærer og henkogte ferskner med råcreme.....
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar