mandag den 22. oktober 2012

Rullepølse.

For en lille måneds tid siden købte jeg ligesom sidste år en hel gris af min kusine. I efterårsferien tog jeg så et slag op af fryseren, jeg vil nemlig lave rullepølse. Jeg har efterhånden forsøgte mig med mange rullepølseopskrifter, men denne gang blev rullepølsen til på baggrund af tidligere erfaringer og fri fantasi.
 
Rullepølse:
 
1 stort slag fra en frilandsgris, denne har levet hele sit liv i og ved et stort mudderhul.
En god håndfuld persille.
2 løg
2 fed hvidløg
4 store salvieblade
1 chili
salt og sort peber
 
Saltlage:
 
2 liter vand
500 gram salt
100 gram brun farin
 



Først hakkes fyldet helt fint, jeg brugte en almindelig kniv, en minihakker eller foodprocessor gør det ligeså godt og meget hurtigere............men uden en opvaskemaskine i huset foretrækker jeg kniven.
Herefter fordeles fyldet på slaget, hvorefter slaget rulles sammen til en pølse, og snørres stramt til.
 
I mellemtiden koges saltlagen op så salt og sukker opløses i vandet. Når saltlagen er kølet ned, lægges rullepølsen heri, den skal holdes nede under vandet med en skål eller lignende. Så sættes saltlagen med rullepølsen i køleskabet i 2 døgn.
 
Efter de to døgn skal rullepølsen koges i  nyt vand tilsat et løg og lidt peberkorn. Min rullepølse kogte 1½ time, hvorefter den trak lige så længe. Herefter er det tid til at få rullepølsen under pres....
 

Selve presningen tager min mand sig af, det kræver jo lidt værktøj og et par pinde. Rullepølsen lægges i en stor brødform, hvorefter et passende stykke træ i klædt en plastikpose lægges ovenpå, samtidig stilles brødformen ovenpå et andet træstykke. Herefter presses det hele sammen med et par skruetvinger. Rullepølsen skal stå under pres ca 1 døgn.

 
Det færdige resultat, en lækker fast rullepølse som smager helt naturligt og fantastisk.

1 kommentar:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Giaonhan247 chuyên dịch vụ vận chuyển hàng đi mỹ cũng như dịch vụ ship hàng mỹ từ dịch vụ nhận mua hộ hàng mỹ từ trang ebay vn cùng với dịch vụ mua hàng amazon về VN uy tín, giá rẻ.

    SvarSlet