onsdag den 17. oktober 2012

Æblemos til havregrøden og alt muligt andet....

Da min datter var helt spæd, begyndte jeg at koge æblemos til hende. Vi havde dengang det bedste Filippaæbletræ i vores have, og af de æble kogte jeg den skønneste mos, som var så naturlig sød, at det var en ren fornøjelse. Desværre er æblesæsonen jo forholdsvis kort, så jeg fandt på at koge mosen og putte den i isterningebakker, når mosen så var frosset, kunne jeg banke de små frosne æblemosklumper ud og putte dem i en frysepose. På denne måde havde jeg lækker æblemos til hende året rundt. Jeg brugte som oftest æblemosen til at putte i hirse-, majs eller havregrøden, når grøden var kogt, kom der en lille klump frossen æblemos i, og når den så var smeltet, havde grøden den perfekte spisetemperatur.
 
Da vi så fik lillebror, gjorde jeg det samme dejligt nemt og praktisk. Snart ville Rikke dog også lige have lidt æblemos i hendes havregrød om morgenen, og jeg synes også, det smager skønt med æblemos i grøden. Så vi fryser stadig æblemos i terninger til at komme i vores morgengrød.
 

Isterningebakker med æblemos klar til fryseren.

 
Her er hvad man får ud af at koge æblemos i en 11 liters gryde.


2 kommentarer:

  1. God ide, jeg kan godt lide det i havregrød, men får kun glæden af det få dage efter mosen er kogt, tak for tippet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, håber du får mere glæde af mosen på denne måde

      Slet