torsdag den 19. juli 2012

Løgmarmelade

Hvad gør man, når løgstykket i køkkenhaven er groet totalt efter i ukrudt?


Her er løgstykket!!!!!

Jeg tog en rask beslutning, og trak alle de løg op jeg kunne finde. Eftersom de overhovedet ikke er modnet endnu, og derfor ikke kan opbevares, besluttede jeg mig for at lave løgmarmelade, så fik jeg da i det mindste lidt ud af løgene.

Løgene blev snittet fint, herefter blev de stegt gennemsigtige med smør i en stor stegegryde. Da løgene var blevet bløde og gennemsigtige tilsatte jeg æblecidereddike, brun farin, salt og peber. Jeg forsøgte mig frem med mængderne af det forskellige, og smagte til hen af vejen. Herefter simrede det i gryden i en lille times tid, hvorefter det blev fyldt på glas, og henkogt i ovnen ved 125 grader i 1½ time.


Det blev til 5 glas i alt. Nu er løgmarmeladen gemt væk i et mørkt skab, og venter på efterårets og vinterens komme.

Únder tilberedningen stod det mig pludeslig meget klart, at mit køkken er gennemført i en løgmarmeladefarvet stil. Skabe, paneler, gulv, klinker og træværket har alle denne tvivlsomme brunlige farve...........



Ingen kommentarer:

Send en kommentar