søndag den 22. januar 2012

Rødkål til flæskestegen.

I dag har jeg lavet rødkål af egne rødkål, selvom jeg har lavet rødkål i mange år, har jeg aldrig selv dyrket dem. Jeg høstede rødkål engang først på efteråret, jeg havde 3 tilbage, som har lagt i værkstedet sammen med æblerne. De 3 rødkål var noget dårlige at se på, men efter at have pillet de yderste blade af, var de maget fine indeni. Da jeg havde snittet de 3 rødkål, synes jeg ikke der var helt nok i gryden, så jeg var lige ude i haven og kigge i rødkålsrækken. Der var faktisk 2 fine rødkål derude, de må have vokset siden jeg høstede de andre, store og flotte var de i hvert fald. Så jeg fik gryden fuld til sidst.



Rødkål er efter min mening en af de smukkeste grønsager.

Jeg har egentlig ikke nogen opskrift når jeg laver rødkål. Jeg koger den snittede kål i eddike i ca 1 time, herefter tilsætter jeg usødet ribssaft (min egen naturligvis), salt og sukker, smager det hele til, og koger det yderligere ca 30 minutter. Jeg henkoger det ikke, men fylder det i poser i passende potioner og fryser det ned. Når jeg varmer det inden serveringen, tilsætter jeg lige en god klat honning, det giver lige det sidste pift.

Her til aften stod menuen på flæskesteg med kogte kartofler, brunsovs, rødkål og ribsgele.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar