lørdag den 7. januar 2012

Grønkålssalat

Da jeg tidligere i dag læste dette indlæg, fik jeg sådan lyst til grønkålssalat til vores aftensmad i dag. Så jeg gik en tur i haven og hentede grønkål, på vejen tilbage var jeg lige inde forbi værkstedet for at hente et æble.

De æbler jeg plukkede i efteråret holder sig rigtig godt, og vi har været selvforsynende med æbler hele vinteren, og jeg tror der er æbler til en måneds tid endnu. Jeg har dog flere gange oplevet, at mine æbler bliver smidt ud, når de ligger i køleskabet på arbejdet, jeg tror der er nogle af mine kollegaer, der synes, at de er lige en tand for rynkede, men de smager fantastisk.

Aftensmåltidet bestod foruden grønkålssalaten også af langtidsstegt kalkunlår og kartoffel/selleri/grønkålsmos, det eneste jeg ikke selv havde produceret var sellerien og valnødderne, ellers var det hele homemade. Det er ret imponerende, at det kan lade sig gøre her midt i vinteren.



Grønkålssalat:

Et par store håndfulde fintsnittet grønkål
Et stort madæble i fine både
Ristede valnødder

Dressingen

4 spsk æbleeddike
4 spsk olie
1 tsk sukker
1 tsk salt

Dressingen blandes og grønkålen, æblet og valnødderne tilsættes. Salaten kan spise med det samme, men jo længere den trækker, jo lettere bliver grønkålen at "tygge", så det er jo smag og behag. Jeg skal hilse og sige at salaten også fungere rigtig godt med helt fintsnittet rosenkål.

2 kommentarer:

  1. Tak for inspiration! Det ser lækkert ud, hvordan lantidssteger du kalkunlår?

    SvarSlet
  2. Hej Didde

    Jeg langtidssteger næsten altid, fordi jeg synes kødet bliver mere mørt og saftigt. Jeg starter med at brune kødet i ovnen i 15 min v. 250 grader derefter tilsætter jeg væske og urter og skruer ned til 110 grader, så lader jeg det ellers bare stå indtil det er mørt, mellem 3 og 6 timer afhængig af størrelsen og arten af kød.

    Vh Dorte

    SvarSlet