torsdag den 1. december 2011

De sprødeste brunkager

Så er julen skudt igang herhjemme. Jeg elsker julen, men ikke førend i december, så jeg har virkelig set frem til idag. Dagen startede allerede i går aftes, hvor jeg lavede brunkagedej, kalenderlys, fandt pakkekalenderen frem, pyntede køkkenet og bagte kommenskringler så alt var klar, til at vi kunne spise morgenmad sammen alle 4 i dag (hvilket ikke sker særlig ofte). Så i morges lidt over halv syv sad vi samlet og spiste blødkogte æg, kommenskringler (spiser man overhovedet kommenskrinler længere?) og drak dejlig kaffe i stearinlysets skær. Julemanden havde sørme været et smut forbi i nattens løb, så det kunne jo ikke være en bedre start på julemåneden.


Tilbage til overskriften. Jeg bager brunkager hvert år, selvom vi faktisk ikke rigtig er til småkager. Heldigvis er det ikke så svært at afsætte en dåse brunkager hist og pist, så de ender altid med at blive spist. Opskriften jeg følger, ved jeg ikke hvor stammer fra, jeg har den stående på en løs lap papir, og hvert år er det, det samme cirkus med at finde den i kassen med mine løse opskrifter.

250 gram smør (rigtig smør)
125 gram sukker
250 gram mørk sirup (jeg bruger rørsukkersirup, og det gør en forskel, synes jeg)
75 gram smuttede og grofthakkede mandler
½ tsk stødt nellike
½ tsk revet muskatnød
2 tsk stødt kanel
2 tsk stødt kardemomme
1 tsk potaske opløst i lidt varmt vand
500 gram mel


 
Smør, sukker og sirup opvarmes til kogepunktet. Krydderier, mandler, og potaske røres i. Herefter skal massen køles af, indtil den er lunken, hvorefter melen røres i. Når dejen er så nedkølet at du kan arbejde med den, rulles den til pølser (tykke pølser-store brunkager og tynde pølser-små brunkager). Pølserne fryses. De frosne pølser skæres i skiver, jeg laver tynde brunkager, så mine er ca 1 mm tykke. Brunkagerne bages 5-6 minutter ved 170 grader.

Til at skære brunkagerne ud får jeg hjælp af min veninde Eva, hun er som skabt til formålet....


3 kommentarer:

  1. Den decembermorgen lyder rigtig julehyggelig. Kommenskringler.....? Jeg må blive dig svar skyldig - jeg har aldrig spist dem på Lolland - måske det er engsbestemt?

    God veninde hende Eva du har ;o)

    Glædelig december
    Kh Helle

    SvarSlet
  2. ok egnsbestemt ikke engbestemt....selvom det også er muligt ;o)

    SvarSlet
  3. En god måde at bruge siin Eva på, min er rød som julen....

    SvarSlet