fredag den 25. november 2011

En god fortæller.

Som så mange andre er jeg glad for at se programmerne om Bonderøven, en så positiv tilgang til livet, som han har, kan man da kun blive inspireret af. I går havde Bonderøven og jeg så "endelig" afstemt vores kalendre, og var begge mødt op til foredrag, Bonderøven var fortælleren, og jeg var tilhøreren (sammen med flere hundrede andre). Og jeg må indrømme, at jeg er imponeret. Først og fremmest blev jeg imponeret over, hvor mange ord den mand indeholder, han talte uafbrudt fra 19.30 til 21.45, dog afbrudt af 20 minutters pause. Pausen brugte han meget sympatisk og tilstedeværende på at tale med alle, der havde lyst. Nu når han havde så mange ting at fortælle, så var det jo rigtigt fornøjeligt, at han faktisk er en rigtig god fortæller. Han formår at fortælle sine historier med humor, selvironi og ydmyghed, hvilket ikke er hverdagskost i disse individualistiske tider efter min mening. Denne fortællermåde leder frem til en sidste ting, som jeg beundrer manden for. Han tør stille sig uden for mængden, udtrykket "hvad du ser, er hvad du får" er nok det, der dækker ham bedst. Han trådte ind på scenen i sine slidte sikkerhedssko, naverbukserne og den strikkede trøje, han tør stå ved sig selv, sine holdninger og sit liv i en sådan grad, at alle uanset hvad de beskæftiger sig med kunne lære noget. Aftenen sluttede selvfølgelig af med klapsalver, men jeg sad med fornemmelsen af, at klapsalverne var lidt afdæmpede, ikke fordi folk ikke kun lide hvad de så, men fordi foredraget indbød mere til eftertænksomhed og ydmyghed end til højlydt tiljubel. 

Desværre havde jeg ikke kameraet med, og det var nok også godt det samme, for jeg er ikke sikker på, at jeg havde turdet tage et billede af manden, der fra min plads på anden række.

1 kommentar: