lørdag den 20. august 2011

Persille

Rækken med persille er stor, bred og frodig. Jeg kan bedst lide kruspersille, selvom alle taler om den bredbladede variant, holder jeg fast i kruspersillen. For efterhånden nogle år siden, tog jeg på torvet og solgte alt godt fra køkkenhaven sammen med min mor. Vi havde to store salgshit, den ene var friske hindbær og den anden var bundter af kruspersille. Især de gamle damer var vilde med den kraftige og sprøde persille, som jo på ingen måder tåler sammenligning med den persille, der kan købes i potter i supermarkederne.

Jeg gemmer persillen til vinteren ved at fryse den. Jeg plukker persillen i store buketter, som jeg skyller godt, derefter ryster jeg det værste vand fra, vrider stilkene af, og putter dem i plastikposer i passende potioner. Fidusen ligger så i, at når persillen så skal bruges, til f.eks. persillesovsen, tager jeg posen op og mens den stadig er frossen, får den nogle slag med kagerullen. Derved springer persillen, og er klar til at komme i sovsen. 

En anden måde jeg bruger/gemmer min persille på, er ved at lave en slags persilleolie. Jeg tager en stor dusk persille, hvidløg efter smag og en god olie. Det hele blendes godt, konsistensen skal være tyk men alligevel flydende. Olien hældes på glas, og sættes i køleskabet. Hvorlænge den kan holde ved jeg ikke, men jeg har ofte den stående en måneds tid, og jeg har ikke oplevet, at den er blevet dårlig. Olien tilsætter jeg til creme fraice sammen med salt og peber, derved får jeg den lækreste dressing på ingen tid. Olien kan også fortyndes yderligere med olie, og bruges til at smøre på kylling eller andet kød under stegning. Ofte bruger vi også blanding til at drisle ovenpå de hjemmelavede pizzaer. Pasta/bulgur/linser til madpakken eller salaten bliver også skønne, hvis de vendes i lidt af olien. Det er altså kun fantasien, der sætter grænser for, hvad denne skønne olie kan bruges til.


1 kommentar: