tirsdag den 9. august 2011

For at gøre en kort historie lang!!!

I fredags varslede jeg jo, at der ville flytte nye beboer ind her på vores lille ejendom. Jeg havde bestilt 8 kyllinger og 8 kalkuner, der skulle opfedes, så vi kunne få noget prima kød i fryserne. Vi havde arbejdet hårdt for at få indhegningen klar, og jeg glædede mig som et barn til juleaften. Fredagaften drog jeg så afsted sammen med mindstemanden for at hente kræet. Det pippede hele vejen hjem, og Martin var helt opslugt af de små fugle. Vel hjemme fik vi sat fuglene over i værkstedet, kyllingerne krævede varmelampe, og indhegningen skulle lige være helt færdig, inden kalkuner skulle sættes helt ud. Lørdag fik vi indhegningen færdig og flyttet kalkunerne ud, det var en fornøjelse at se, hvorledes de nød al pladsen og de grønne planter. Lørdag aften tog vi så i byen........og kom sent hjem. Da jeg så kommer ned i haven for at lukke kalkunerne på græs søndag formiddag, er det et forfærdentlig syn der møder mig. Alle de små kalkuner ligger kvalt inde i huset. Jeg blev ærligt talt lidt hysterisk, og da det så gik op for mig, at synderen var vores EGEN hund, var det næsten mere end jeg kunne bære. Jeg havde aldrig troet, jeg skulle tude over en død kalkun, men det gjorde jeg!!! Efter at have sundet mig lidt, begyndte jeg at lede efter kalkuner til salg på nettet. Så mandag efter endt arbejdsdag kørte jeg til Sønderjylland efter nye kalkuner, de går nu inde i værkstedet indtil kalkunhuset er hundesikret og hundegården er sikret mod at hunden bryder ud, mens vi ikke er hjemme.





For at fuldende den ulykkelige historie, døde en af de små kyllinger søndag aften, efter at vi havde haft besøg af et lille barn, der klemte den lidt for hårdt. Nu håber jeg, at der ikke sker flere dødsfald inden vi svinger øksen sidst på efteråret.

3 kommentarer:

  1. Hej Dorte,

    Sikke en tragisk start på dyreholdet! Håber næste hold, klarer sig bedre :)
    Skal i allerede slagte til efteråret? Hvor store er kalkunerne så?

    Didde

    SvarSlet
  2. Hej Dorte.

    Det er altid trist med dyr som dør og det gør det ikke nemmere når synderen er ens egen hund. Min erfaring fra jeg havde fjerkræ er, at hunde blot skal lære at det ikke er bytte. Jeg havde en ivrig jagthund og den lærte at gå sammen med hønsene og passe på dem i forhold til andre rovdyr.

    Med venlig hilsen

    Orla

    SvarSlet
  3. Didde: Ja vi regner med at slagte dem efter 4 måneder, og så skulle vægten gerne være på ca 12 kg. Men nu må vi se, om de overlever så længe......

    Orla: Vores hunden er en jagthund, så ja den skal opdrages.

    SvarSlet