tirsdag den 26. juli 2011

Så er det tid til tomater

I dag har jeg for første gang høstet flere tomater, end det var muligt for os at spise. Så i bedste Camilla Plum stil forsøger jeg mig nu med at henkoge nogle af dem. Jeg har aldrig prøvet det før, men jeg håber det bliver en succes, så vi kan erstatte de hakkede tomater fra dåse med egne henkogte tomater. Hvis det for alvor bliver en succes, er planen at jeg næste forår vil have et primitivt drivhus, så jeg virkelig kan avle mange tomater. 

Nogle gange synes jeg, at jeg møder mange kommentarer fra mine kollegaer og omgangskreds omkring, om det virkelig kan betale sig at lave så mange ting selv fra bunden. Faktisk synes jeg ofte, at jeg føler at jeg må gå i forsvar for mine ideer og ideologi omkring at forsøge at være så selvforsynende som muligt. Jeg ved da godt at en dåse hakkede tomater fra Brugsen koster under en femmer, og det er da billigt og ikke mindst let. Alligevel har jeg meget svært ved at forlige mig med tanken om, at man kan få alt serveret, bare man kører et plastikkort gennem en automat, inden man forlader butikken. På den måde synes jeg, at rigtig mange forbrugere bliver ukritiske. Selvom at økologi (heldigvis) vinder stærkt indpas blandt forbrugerne, mener jeg, at det er for let bare at købe en dåse med økologiske hakkede tomater, og derved tro at ens miljømæssige glorie er pudset. Jeg er jo også en forbruger, for mig er det bare vigtigt at stille spørgsmål ved de vare jeg køber, og kan jeg selv lave et tilsvarende om end ikke et bedre produkt ud fra hvad jeg har udenfor min dør, så vil det altid være at foretrække. Og helt ærligt.......hvor lang tid tager det at skære ca. 12 tomater i stykker, putte dem i et glas med lidt salt og hvidløg og henkoge dem i et vandbad i ovnen!!

2 kommentarer:

  1. Kender følelsen med at skulle forsvare sig!
    Omvendt set kan jeg ikke forstå folk der bruger søndag efter søndag på at SE fodbold, jeg kunne måske forstå at de spillede det, men kun at se, forstår jeg ikke. Men jeg er heller ikke det store konkurrencemenneske.
    Jeg tror man får bedre respekt og indsigt over for at udnytte ressourcerne (altså på den gode mode) ved selv at bruge tid på dem.
    Gav det mening?

    Didde

    SvarSlet
  2. Jeg er helt enig med dig Didde

    SvarSlet