tirsdag den 19. juli 2011

Årets løghøst

Det var egentlig ikke fordi, jeg stod op med en plan om at høste løg i morges, men efter lidt nussen rundt i køkkenhaven, blev jeg opmærksom på, at alle løgene var væltede. Jeg har engang hørt at løg skal høstes når 50% af toppene er knækkede, om det er rigtigt ved jeg ikke. Tilgengæld ved jeg at jeg ofte får løgene høstet for sent, så der når at gå råddenskab i dem inden, de er helt tørre. Så det blev til en rask beslutning og en vogn fuld af løg.


Løgene ligger i flere lag i min lille vogn, så jeg skal have fundet et alternativt sted at tørre nogle af dem. Planen var ellers at de skulle blive i vognen, så kunne jeg køre dem ud, så solen og vinden kunne tørre dem, og ind igen når den danske sommer viste sig fra sin regnfulde side.

Da jeg satte løg i foråret, havde jeg ikke regnet på, hvormange løg der skulle til i vores lille husholdning på årsbasis, for at vi kunne være selvforsynende. Det irreterer mig nu, for selv om jeg har høstet mange løg, er det også tydeligt for mig, at der slet ikke er nok. Løg er jo taknemmelig at dyrke, og det havde jo ikke betydet noget at sætte det dobbelte antal, men nu må jeg se hvorlangt hen på året vi kommer, inden jeg løber tør for løg.

1 kommentar:

  1. Hej Dorte.

    De ser flotte ud dine løg. Jeg har også taget alle der havde lagt sig. Jeg er lidt nervøs for det fugtige vejr og tager dem derfor efterhånden som de lægger sig. En tør periode ville ikke skade :-).

    Med venlig hilsen

    Orla

    SvarSlet